Rentoutuminen musiikin avulla

Musiikin avulla voi rauhoittua ja rentoutua silloin, kun mieli ja keho on levoton. Monella onkin jo tiedossa rentoutumiseen sopivaa musiikkia. Jokainen tuntee itse parhaiten mielensä, ja oloa helpottavaa musiikkia kannattaakin kuunnella sopivasti annostellen tarpeen mukaan. Muutama minuutti auttaa usein, mutta joskus on aika asettua kuuntelemaan rauhassa vaikkapa sohvalla maaten.

Musiikin vaikutus

Musiikin vaikutus on kokonaisvaltaista, joten sekä mieli että keho rentoutuvat. Musiikki vaikuttaa meihin autonomisen hermoston kautta ja siten vaikutus näkyy sekä hengityksessä että sydämen sykkeessä. Useimmat kokevat hidastempoisen ja tasaisen musiikin rauhoittavaksi. Usein musiikki, jossa on vähän vaihtelua rentouttaa. Pitkät melodialinjat ja aaltomainen dynamiikka tarjoaa tasaista rentoutumista. Musiikkiin on saatettu myös lisätä erilaisia luonnonääniä rentouttavan vaikutuksen vahvistamiseksi. Äänet voivat olla esimerkiksi aaltojen kohinaa, sateen ropinaa ja kaukaista ukkosen jyrähtelyä. Luonnonäänet saattavat myös ärsyttää, ja silloin niiden kuuntelu kannattaa jättää väliin. Kannattaakin kuunnella erilaisia vaihtoehtoja, jotta löytää sen juuri itselleen parhaiten sopivan rentoutumiskeinon. Nukahtamista auttavia äänitiedostoja löydät täältä. Moni kuuntelee rentouttavaa musiikkia sängyssä nukkumaan mennessä, jotta nukahtaminen nopeutuu. Tapa, jolla musiikki koetaan, on kuitenkin yksilöllistä, eikä se mikä sopii yhdelle, välttämättä toimi toisen kohdalla. Joku voi rentoutua parhaiten hiljaisuudessa.

Aivojen aktivointi

Musiikin aivoja aktivoiva vaikutus on tärkeää erityisesti lapsen kehityksen kannalta, mutta vaikutus jatkuu koko elämän ajan. Laulamalla voidaan piristää ja jopa muistisairaan muisti voi virkistyä. Lisälukemista erilaisista tutkimustuloksista löytyy monista eri paikoista. Musiikkia kuuntelemalla ja laulamalla mieliala paranee. Musiikki vaikuttaa aivojen verenkiertoon ja aineenvaihduntaan niitä vilkastuttaen. Musiikin harrastaminen kehittää aivotoimintaa ja joidenkin tutkimusten mukaan jopa aivojen massa voi kasvaa. Positiivisia vaikutuksia ovat myös tarkkaavaisuuden paraneminen ja oppimisen helpottuminen. Musiikilla voi myös rentoutumisen lisäksi lisätä energiaa, joten kuunneltava musiikki valitaan aina sen perusteella, halutaanko rauhoittua vai lisää tehoa päivään. Musiikki myös stimuloi aivoja. Alueet, jotka aivoissa aktivoituvat musiikin avulla liittyvät usein tunteisiin, motoriikkaan ja kognitioon. Tärkeää onkin ymmärtää miten musiikki vaikuttaa, jotta saa aikaan juuri haluamansa lopputuloksen.

Stressin vähentäminen

Musiikkia kuuntelemalla voidaan myös vähentää stressiä, masennusta, kipua ja helpottaa ahdistuneisuuden tunteita. Joskus elimistö menee ylikierroksille, ja musiikin avulla voidaan palauttaa normaalitila takaisin. Musiikilla voi olla voimakaskin vaikutus, joka näkyy sydämen sykkeen hidastumisena, verenpaineen laskuna ja hormonitasapainon palautumisena. Stressihormonitasot kuten kortisolitasot nousevat silloin, kun henkilö on stressaantunut. Stressin vähentyessä myös tarkkaavaisuus paranee, uusien asioiden oppiminen helpottuu ja kommunikointi paranee. Musiikin avulla voidaan myös aktivoida limbistä järjestelmää, joka säätelee tunnetiloja. Musiikin tuottama mielihyvän vaikutus on samanlainen kuin saunan tai liikunnan tuottama hyvä olo. Mielimusiikin kuunteleminen vaikuttaa aivoihin siten, että dopamiinia erittyy enemmän. Aivojen mielihyväjärjestelmä palkitsee tavoitteen saavuttamisen. Musiikin kuuntelemisen vaikutus on nopea, joten kenenkään ei tarvitse ponnistella viikkoja tai kuukausia saadakseen rentouttavia tuloksia aikaan.

Eroon kielteisistä ajatuksista

Joskus pelkkä musiikin kuuntelu ei auta pääsemään eroon negatiivisista ajatuksista. Luonnossa oleilu voi lisätä myönteisiä tunteita. Aivojen jumittaessa ikävillä urilla, voi metsässä kävely auttaa ajatusten suuntaamisessa kohti uusia ajatuksia. Kannattaakin käydä metsäretkillä säännöllisesti, sillä toistuvat mielialan kohoamiskokemukset tukevat ajatusten kääntymistä toiveikkaammiksi ja optimistisimmiksi. Esimerkkejä matkakohteista voit löytää näillä vinkeillä. Kävelyillä ei ole pakko käydä päivittäin, sillä jo kerran viikossa luonnossa liikkumalla todennäköisyys masentua pienenee. Luonto tarjoaa myös useita paikkoja, johon voi jäädä ihailemaan maisemia ja antaa ajatusten harhailla. Järven aaltojen tuijottaminen rentouttaa, ja aika kuluu kuin siivillä. Tällöin aivot menevät rennon valppauden tilaan, jolloin aivot havainnoivat luontoa spontaanisti. Henkinen uupumuksentila väistyy ja aivot palautuvat. Luonto elvyttää kehoa ja mieltä. Aivojen rentoutuessa luovuus saa tilaa kehittyä ja syntyy uusia ideoita.